Всеукраїнська акція

“16 днів проти насильства”

4 листопада – Міжнародний день боротьби з насильством і булінгом у закладах освіти

ЗАПОВІДІ БАТЬКАМ ПІДЛІТКА

1. Не навчайте того, із чим ви не обізнані, не соромтеся, якщо чогось не знаєте. Пообіцяйте з цим питанням розібратися й обов'язково це зробіть.

2. Не сприймайте дитину як власність, не ростіть її для себе. Ваша мета - викохати її для життя серед людей.

3. Довіряйте дитині. Розтлумачуйте те, що вона робить, із кращого, а не з гіршого боку.

Залишайте за нею право на помилки. Лише припускаючись помилок, дитина набуває вміння самостійно їх виправляти.

4. Не ставтеся до дитини зневажливо. Людина змалечку повинна відчувати свою значущість. Лише тоді з неї виросте творча, упевнена у своїх силах, відповідальна особистість.
5. Будьте терплячими, ставтеся терпляче до дитячих поривів: по-перше, розвиток особистості — це випробування не лише для вас, батьків, а й для дитини, тому виховуйте її вимогливою любов'ю; по-друге, ваша нетерплячість — це ознака слабкості, перший показник невпевненості у собі.
6. Будьте послідовними у своїх вимогах, однак пам'ятайте: успіх у вихованні досягається не покаранням, а стабільністю обов'язкових для виконання правил, спокійним тоном спілкування, неквапливістю.
7. Потурбуйтеся про те, щоб ваша дитина набувала досвід у спо­кійному темпі. Дозволяйте їй відпочивати від ваших розпоряджень, зауважень, наказів. Нехай син або дочка потроху вчаться самостійності.
8. Виключіть зі своєї практики вислів: «Роби, як я наказав!», замініть цю форму вимоги іншою: «Роби, тому що не зробити цього не можна, це принесе користь». Дитина повинна звикнути діяти не за вказівкою (навіть батьківською), а тому, що це доцільно, розумно, потрібно для чиєїсь вигоди.
9. Оцінюючи дитину, кажіть їй спочатку про те, що вас у ній радує, а вже потім нро те, чим ви особисто не задоволені. Ніколи не порівнюйте свою дитину із сусідською, з її друзями, однокласниками. Порівнюйте, якою вона була вчора та якою є сьогодні. Це допоможе швидше опанувати ази батьківської мудрості.
10. Пам'ятайте! Для дитини ваше ставлення до своїх батьків є найкращим прикладом того, як треба ставитися до вас!
11. Організовуйте сімейне життя так, щоб не лише ви мали обов'язки перед дитиною, а й вона перед вами. Дайте їй зрозуміти, що ви також потребуєте її посильної допомоги.
12. Уникайте конфліктів, щоб не провокувати свою дитину.
13. Зважайте на те, що дитина вже виросла і має право на власну думку, а грубість, можливо, — це намагання позбавитися вашої опіки.
14. Найбільше підлітки не люблять батьківських повчань. Тому ефективнішою буде спокійна, увічлива розмова без категоричних оцінок і настанов.

15. Батьківський авторитет для дитини має бути непохитним.

Якщо дорослі демонструють нестримність, істерію, непослідовність — важко чекати від дитини кращої поведінки.
16. Підліток хоче відчути себе дорослим, самостійним, його дорослість проявляється у поведінці всупереч волі батьків. Коли підліток відчуває, що його думку поважають, радяться з ним, наголошу­ють на його значущості в сім'ї і школі, тоді він зосереджуватиме увагу на своїй дорослості іншим способом, поважатиме думку близьких.

 

17. Підлітку потрібне переконання, що він не байдужий для до­рослих, його розуміють і намагаються допомогти у складній ситуації.

РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ, ЯКІ ПЕРЕЖИВАЮТЬ НЕПРОСТІ ЖИТТЄВІ СИТУАЦІЇ У ВИХОВАННІ ПІДЛІТКІВ

1. Ніколи не лайте свою дитину за захоплення (якщо, звичайно, не хочете, щоб вона назавжди від вас замкнулася в собі). Не жартуйте на «цю тему». Зрозумійте, усе це дуже серйозно. Не варто переконувати сина або дочку в тому, що їхні почуття безглузді, що все колись мине. Дитина живе зараз, тут і тепер — усі ваші аргументи для неї нічого не важать.

2. Почніть самі цікавитися кумирами й захопленнями ваших дітей. Разом послухайте улюблену музику дочки або сина. До речі, чудовою є нагода почати спільно вивчати іноземну мову, щоб зрозуміти, про що співає той, перед ким сьогодні ваша дитина вклоняється.
3. Не відмовляйте дітям у придбанні плакатів, символіки, квитків на концерти. Краще укладіть із ними своєрідний договір. Гарні оцінки у школі, здоровий спосіб життя в обмін на матеріальну підтримку їхніх інтересів (відвідування виступів улюблених груп, придбання модних журналів тощо).
4. Спробуйте розширити коло інтересів дитини. Заняття спортом, спільні прогулянки, читання книжок й обговорення прочитаного — усе це гарантовано скоротить час перебування вашого нащадка в компанії, яка не викликає у вас схвалення, допоможе підліткові не «зациклюва­тися».

 

5. Намагайтеся більше хвалити свого сина або дочку за будь-які досягнення в навчанні чи спорті. Діти, не позбавлені батьківської уваги, зазвичай знають собі ціну й не бояться плисти проти течії. Вони не шукатимуть такі необхідні їм підтримку й любов на стороні. І тому просто любіть їх — без умов та умовностей. Тоді ви завжди знайдете шлях одне до одного.

"СИНДРОМ СТРУШЕНОЇ ДИТИНИ" – ЧОМУ НЕ МОЖНА СТРУШУВАТИ ДИТИНУ

Під час карантинних обмежень зростає рівень стресу, особливо серед батьків новонароджених дітей. Це підвищує ризик вчинення насильства над дітьми. Проведене опитування серед батьків показало, що 5% батьків струшують свою дитину з метою її заспокоєння і взагалі не мають інформації про шкідливим вплив таких дій. Таке явище як «Синдром струшеної дитини» є фізичним та психологічним насильством щодо неї та призводить до ушкодження мозку, а в деяких випадках - має летальні наслідки.

 

Щороку Американська академія педіатрії виявляє близько 1300 випадків синдрому струшеної дитини. 80% дітей залишаються з інвалідністю на все життя, а 20% - помирає. В Україні відсутня офіційна статистика щодо кількості випадків струшування дітей та заподіяних внаслідок цього травм. Хоча на теренах нашої країни це теж дуже поширене явище.

Діяльність Національної дитячої гарячої лінії

Національна дитяча лінія надає консультації в телефонному  та онлайн - режимах  в будні дні з 12.00 до 20.00: короткий номер 116111 (безкоштовно з мобільних телефонів), 0800500225 (безкоштовно зі стаціонарних та мобільних телефонів).

Поради батькам : "Як виявити шкільний булінг"

 булінг (англ. bully – залякувати, цькувати, задирати) – прояв агресії з подальшим залякуванням особистості, цькування та погрози, моральне приниження.

1. Пам’ятайте: дитина не може впоратися з булінгом самостійно! Діти зазвичай не розповідають про насилля батькам, тому важливо навчитися розпізнавати ознаки булінгу.

2. Щодня розмовляти з дитиною про її справи в школі. Це кілька хвилин на день про те, як і з ким дитина проводить час у школі, що відбувається дорогою додому тощо. За розмовою спостерігати за настроєм дитини. За можливості відвідувати дитину у школі, зустрічати її зі школи.

3. Розвивати здорову звичку боротьби з хуліганством і нетерпимість до залякувань. Ваші діти повинні знати, що це ненормально залякувати чи стояти осторонь, коли ображають іншого. Навчити дитину просити про допомогу дорослих і не боятися розповідати про знущання. Пояснити, що вам (батькам) можна довіряти і ви допоможете у будь-якій ситуації.

4. Навчити дитину правильно користуватися Інтернетом, соціальними мережами. Пояснити, що таке кібербезпека і як протистояти кіберзалякуванню. Установити ліміт часу роботи в мережі.

5. Бути прикладом доброти і лідерства для своєї дитини. Кожного разу, коли ви говорите з іншою особою образливим тоном, ви вчите дитину знущанню. Важливо вчити дитину робити добро і проявляти співчуття. Це запорука хороших стосунків з однолітками.

6. Якщо ваша дитина вже стала жертвою шкільного булінгу, за жодних умов не можна ігнорувати чи замовчувати виявлені факти жорстокої поведінки над дитиною. Рекомендовано повідомити в усній чи письмовій формі про насилля адміністрацію навчального закладу.

План заходів

щодо профілактики булінгу

2020 – 2021 навчальний рік

 

 

 

№ за/п

Назва заходу

Цільова аудиторія

Термін виконання

Відповідальний

Діагностичний етап

1.

– спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти; – опитування (анкетування) учасників освітнього процесу; – психологічні діагностики мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів;

Усі категорії учасників освітнього процесу

Упродовж року

Класні керівники

Психолог школи

Інформаційно-профілактичні заходи

1.

Засідання методичного об’єднання класних керівників на тему «Законодавство України, що захищає дітей від насильства. Протидія булінгу в учнівському колективі»

класні керівники

Лютий

Заступник директора з ВР

2.

Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з булінгом»

 

Упродовж року

Психолог школи

3.

Контроль стану попередження випадків булінгу

Нарада при директорі

Березень

Директор школи

4.

Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню

Педагогічний колектив

Упродовж року

Заступник директора з ВР

Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти

1.

Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків

1-4

Упродовж року

Класні керівники 1-4 кл.

2.

Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять

1-11

Упродовж року

Класні керівники 1-11 кл.

3.

Засідання школи лідерів «Як довіряти й бути вдячним»

7-8

Березень

Педагог-організатор

4.

Тренінгові заняття «У єдності – наша сила»

5-11

Упродовж року

соціальний педагог

5.

Диспути, години спілкування, ситуативні ігри тощо: «А чи готовий ти сьогодні робити зміни навколо себе», «Де брати любов до тих, хто тебе принижує або ігнорує?», «Живе опитування по булінгу», «З чого почати боротьбу з булінгом у школах», «Стережіться, бо що посієш те й пожнеш. Про стосунки»,

1-11

Упродовж року

Класні керівники

Робота з батьками

1.

Тематичні батьківські збори «Протидія цькуванню в учнівському колективі», «Здорова родина – здорова дитина», «Виховання дітей у сім’ї без фізичного покарання: данина моді чи наріжний камінь родинної педагогіки»

1-11

Упродовж року

Класні керівники

2.

Поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї дитини

1-11

Упродовж року

Психолог школи

План заходів

щодо профілактики булінгу

2020 – 2021 навчальний рік

 

 

 

№ за/п

Назва заходу

Цільова аудиторія

Термін виконання

Відповідальний

Діагностичний етап

1.

– спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти; – опитування (анкетування) учасників освітнього процесу; – психологічні діагностики мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів;

Усі категорії учасників освітнього процесу

Упродовж року

Класні керівники

Психолог школи

Інформаційно-профілактичні заходи

1.

Засідання методичного об’єднання класних керівників на тему «Законодавство України, що захищає дітей від насильства. Протидія булінгу в учнівському колективі»

класні керівники

Лютий

Заступник директора з ВР

2.

Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з булінгом»

 

Упродовж року

Психолог школи

3.

Контроль стану попередження випадків булінгу

Нарада при директорі

Березень

Директор школи

4.

Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню

Педагогічний колектив

Упродовж року

Заступник директора з ВР

Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти

1.

Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків

1-4

Упродовж року

Класні керівники 1-4 кл.

2.

Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять

1-11

Упродовж року

Класні керівники 1-11 кл.

3.

Засідання школи лідерів «Як довіряти й бути вдячним»

7-8

Березень

Педагог-організатор

4.

Тренінгові заняття «У єдності – наша сила»

5-11

Упродовж року

соціальний педагог

5.

Диспути, години спілкування, ситуативні ігри тощо: «А чи готовий ти сьогодні робити зміни навколо себе», «Де брати любов до тих, хто тебе принижує або ігнорує?», «Живе опитування по булінгу», «З чого почати боротьбу з булінгом у школах», «Стережіться, бо що посієш те й пожнеш. Про стосунки»,

1-11

Упродовж року

Класні керівники

Робота з батьками

1.

Тематичні батьківські збори «Протидія цькуванню в учнівському колективі», «Здорова родина – здорова дитина», «Виховання дітей у сім’ї без фізичного покарання: данина моді чи наріжний камінь родинної педагогіки»

1-11

Упродовж року

Класні керівники

2.

Поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї дитини

1-11

Упродовж року

Психолог школи